En holdning til handling

En holdning til handling

Det kan være farligt at hyre konsulenthuse ind til organisationsudvikling.

”Finanskrisen er ved at være over”. Det siger mange, og vi fornemmer som konsulenthus også at der er en større lyst til blandt andet udvikling. Enkelt virksomheder har klaret sig intet mindre end strålende gennem krisen. Tag Tradeshift som et godt eksempel. Direktør Christian Lanng var i P1-morgen den 26.februar, og det var med glade beskeder om vækst i omsætning, medarbejdere og en drøm der stadig stod klart derude i horisonten. Ledelsen i Tradeshift har medvind, og deres medarbejdere må sidde med en følelse af at være en del af den medgang de og Tradeshift har.

Mens Christian Lanng og hans lederteam skal håndtere medgang er der stadig lederteams der kæmper med håndtering af modgang.

Det gode eksempel i de dårlige tider

Når ledelsen må ty til afskedigelser kan det ofte føles som et minefelt. Ikke kun for medarbejderne, men i høj grad også for ledelsen. For hvordan kommer man videre? Hvad gør man på dag 1 efter den store ”runde”? Hvem tager ordet, og hvad skal der siges?

Afskedigelser kan være det eneste rigtige, og det bedste træk for en ledelse, men det medfører ikke automatisk forståelse eller accept. Vel i selv forståeligt nok. Når kolleger gennem mange år skilles ad fylder relationsbruddet mere end forståelsen for hvorfor det var nødvendigt. Ledelsen må leve med at det midlertidigt er blevet ”koldt på toppen”.

Hold fast kære ledelse

Bliv ved med at lytte til de historier og den stemning der er i organisationen. Bliv ved med at være til sted, og gem jer ikke for ofte i mødelokalerne. Hold fast, og vær synlig og vær klar til at modtage reaktionerne. Og husk så hvorfor det var nødvendigt med afskedigelserne. Vær klar til at forklare det igen. Stå ved beslutningen og brug muligheden til at skabe noget nyt.

Der er reelt tale om en redefinering af teamet når der siges farvel til kolleger. Enhver leder ved at det også er en mulighed for at skærpe retningen, re-definere passionen, definere det brændende ønske og at der er et ”sjældent åbent vindue” for dialogen om det vi med denne her sammensætning skal løfte sammen.

  • Husk at målet skal give mening for den enkelte, ellers kan ingen motivation skabes.
  • Husk at gentage målet. Ledere skal repetere beskeden op til 100 gange.
  • Husk at når der tales om målet på en anden måde er det ofte fordi medarbejderne nu har taget det til sig, men har reformuleret det. Det er okay, bare målet er det samme.
  • Husk at alle afbrydelser er kærkomne. De har brug for at snakke…nu…så send dem ikke væk, men læg alt fra dig og gå ind i dialogen.
  • Husk at de største kritikere ofte kan blive de største fortalere, og at det kan rykke meget i en kultur.
  • Husk at have en plan for hvad der skal ske dagen efter, ugen efter, måneden efter den store afskedigelsesrunde.

….og husk dig selv kære leder, for ingen har glæde af at du ikke har et personligt overskud. Det overskud skal du bruge i med- og specielt i modgang.

Lindeblad, team udvikling, konsulent hus, team

Bliv inspireret af vores nyhedsbrev

Det griber dig og andre i at gøre tingene rigtigt, strækker dine tanker og sætter dig i stand til at få det bedste ud af dig selv og dem omkring dig. Omdrejningspunktet er ledelse og du er målgruppen. 

Vi glæder os til at inspirere dig