Vi har ingen konkurrenter

Vi har ingen konkurrenter

Det lyder måske ophøjet og som om vi stræber efter at få rumpen i klaphøjde, men vi mener det. Vi har ingen konkurrenter. Vi har aldrig haft det og ser heller ingen grund til at søge det. Tiden er i den grad løbet fra konkurrentanalyser. Hvad skal vi bruge dem til?

Du finder ikke din egen stil ved at kopiere andres

Vil vi efterligne konkurrenterne? Nej, for det vil betyde at vi skridt for skridt begynder at ligne dem mere end os selv. Vi fjerner os fra det der er vores sande dna. Vi er og bliver aldrig som dem, og hvis vi ønsker at bevare det unikke ved os vil det altid være en god ide at fastholde vores særkendetegn. Det kan være vores måde at tale sammen på, vores måde at holde møder på, designet i vores tilbud, vores måde at foretage forventningsafklaringer på, vores generelle opførsel, den stemning der er på kontoret, de små ting med den store betydning – vores kultur om du vil.

Rent produktmæssigt leverer vi jo i store grove træk det samme som så mange andre konsulenthuse, men vi skal gøre det på vores måde. Når kunderne leder efter en leverandør til eksempelvis et ledertræningsforløb er der mange virkelig gode på markedet. Rigtig mange er dygtige folk som gerne vil levere. Det vil vi også, og der hvor vi kan udmærke os bedst og sikrest er ved at holde fast i det der mest er os. Ikke ved at gradbøje vores metoder, kultur, sprog etc. til at ligne andre. Lad os holde fast i det der er lettest, enklest og falder os mest naturligt…nemlig den kultur vi allerede naturligt har. Den bor simpelthen i os. Det giver følelsen af ægthed og troværdighed.

Kunderne køber to ting

Jeg har gang på gang oplevet at salget kun delvist bestemmes af indholdet, men i langt højere grad bestemmes af den relation vi evner at skabe mellem kunden og os. Det er en udefinerbar størrelse som kan kaldes for stemningen, forståelsen, nærværet, ægtheden og den tillid de får til at vi nok skal håndtere fortrolige oplysninger og en personlig og team udvikling på en respektfuld måde.

Da jeg for mange år siden var svømmetræner på højt niveau var det muligt for alle at kopiere alle vores træningsprogrammer – og det var der flere der gjorde. De kunne bare downloade dem, skrive dem af, eller spørge til dem. Bagefter kunne de så prik nøjagtig gennemføre samme programmer for deres egne svømmere. På den måde havde de andre svømmere trænet præcis det samme som mine. Men resultatet blev aldrig det samme. Det er ikke muligt at kopiere måden et program bliver præsenteret på, miljøet på bassinkanten og i vandet –  stemningen om du vil.

Vi kan alle levere samme træningsprogram, eller ledertræningsprogram om du vil, men måden vi leverer det på er den afgørende.

Det gælder ikke om at slå konkurrenterne

Skal vi gå efter at slå de andre konsulenthuse og blive nr.1? Nej, for det handler ikke om at blive bedre end dem, men om at blive bedre end sig selv. Virkelig udvikling ligger i konstant egenudvikling, og dermed skal fokus også ligge på os selv.

Det er ikke tidsspilde at fokusere på hvad alle andre render rundt og laver, for der kan ligge stor inspiration i det, men vær klar over at for hvert minut du observerer andre, er der et minut mindre til at fokusere på jer selv. Lad dig endelig påvirke og inspirere af at tingene kan gøres på andre måder. Lad dem endelig få medindflydelse og lyt til de stemmer der er derude, men hvis du skal vælge side så vælg din egen side. Hvis du skal lytte, så lyt mest til din egen stemme. Hvis du skal levere, så levér det der er mest dig.

Copyright © er yt

Tiden er løbet fra copyright. Bare tænk på hvor mange gange du googler et emne og lader dig inspirere af det du finder. Eller alle de gange hvor du hører dig selv sige noget som i virkeligheden er inspireret af noget en anden har sagt. Forestil dig at du kun må tale om det du selv har udtænkt, og kun arbejde med de værktøjer du selv har udviklet – fingrene væk fra alt andet. HALLO!!! Nogle af dine bedste tanker stammer jo fra andre, så ”the lone rider” tilgangen vil ikke være en smart strategi. Drop nu den copyright og del ud i stedet for.

Verden i dag handler det ikke om at samle og gemme, men om at sprede og dele. Drop protektionismen, og del ud af de bedste øvelser, de mest meningsfulde metaforer og de mest effektive teknikker I har…del ud. Slip nervøsiteten over om I sælger arvesølvet og kom i gang…del ud. I vil være et levende forbillede på hvordan det bør være. Vi taler om vidensdeling, men gør det ikke…del ud. Tag kortene væk fra kroppen og vis hvad I har på hånden.

Vi dør faktisk på et tidspunkt

Som konsulenter har vi valgt et erhverv hvor kernen ligger i at hjælpe og løfte andre til et højere niveau. Essensen af alle jobs vi laver for ledere og deres teams handler om at bidrage med det vi kan så de opnår deres drøm! På et tidspunkt dør vi jo så, det kommer vi nok ikke udenom nogen af os. Hvilket nytteløst tab hvis alle de virkningsfulde værktøjer vi kender og har succes med skal i graven med os.

Hvis vi virkelig vil løfte andre til et højere niveau, hvad så med at løfte flest mulig? Det gør vi bedst ved at sprede det vi er bedst til til flest mulige. Slip jeres viden løs…del ud. Den finder alligevel sin egen form når en anden tager jeres øvelser til sig. Det er kun vores forfængelighed der gør at vi holder kortene tæt til kroppen. Drop forfængelighed sammen med jeres copyright.

Hvis det ikke er konkurrenter, hvad er det så?

Så er det kolleger! Masser af helt vildt kloge og spændende kolleger som tænder på det samme som os. Det er tusindvis af tankestrækkere som kan strække dine tanker i retninger du ikke drømmer om. De kan hjælpe dig med at få nye og bedre ideer.

Når vi siger at vi ikke har nogle konkurrenter er det dermed ikke fordi vi mener vi er bedre end de andre – det er vi egentlig ret ligeglade med – men fordi fjendebilledet ikke indeholder noget fremadrettet, opbyggeligt eller positivt. Vi tror mere på det at dele, strække tanker og sprede det der virker for os.

Vi gør det sådan her:

  • Workshops! Vi holder workshops (aktiv læring) hvor kolleger fra andre konsulenthuse kommer og kan suge til sig fra vores bedste skuffe. De får øvelserne med hjem på skrift og i fysisk form.
  • Videoer! Vi lægger videoer ud på nettet – se her.
  • E-shop! Vi har e-shoppen ticket2learn.com hvor vi man kan finde vores øvelser og forklaringer til dem.
  • Inspirationsdage! Vi holder inspirationsdage hvor vi inviterer alle med interesse til at lytte til folk som brænder for noget og som har et budskab de bare må af med (hold øje med nyhedsbrevet hvor vi annoncerer næste gang).
  • Artikler! Vi skriver artikler som denne hvor vi opfordrer til oprør mod de tilknappede og opgør med protektionismen.
  • Konstant søgen! Vi leder efter stadig flere måder at dele ud på…
Lindeblad, team udvikling, konsulent hus, team

Bliv inspireret af vores nyhedsbrev

Det griber dig og andre i at gøre tingene rigtigt, strækker dine tanker og sætter dig i stand til at få det bedste ud af dig selv og dem omkring dig. Omdrejningspunktet er ledelse og du er målgruppen. 

Vi glæder os til at inspirere dig